سوالات تاریخ دوم راهنمایی
 
سوالات متن دروس علوم اجتماعی راهنمایی
22 بهمن 1391برچسب:, :: 1:48 ::  نويسنده : گمنام

درس 1

1- شهرهای مهم حجاز را نام ببرید ؟ مکّه ، یَثرِب ، طائِف                  

2- عقاید دینی مردم عربستان قبل از اسلام چگونه بود ؟ تعدادی پیرو دین حضرت ابراهیم (ع) بودند اما بیشتر آنها بت پرست بودند و خانه ی کعبه را به بت خانه تبدیل کرده بودند .  

3- اولین کسانی که به دین اسلام ایمان آوردند چه کسانی بودند ؟ حضرت علی (ع) و حضرت خدیجه (س) .

4- مشرکان مکّه برای جلو گیری از گسترش اسلام چه اقداماتی انجام دادند ؟ 1- فریب کاری 2- دادن انواع وعده ها 3- شکنجه و آزار و اذیّت مسلمانان 4- محاصره ی اقتصادی

 5- مهم ترین دشمنان اسلام چه کسانی بودند ؟ ابوجَهل، ابولَهَب و ابوسُفیان

6- محاصره ی اقتصادی مسلمانان را توضیح دهید ؟ مشرکان مکه تصمیم گرفتند که میان خود عهدنامه ای بنویسند و پیامبر و پیروانش را تحریم اقتصادی کنند یعنی به آنها چیزی نفروشند از آنها چیزی نخرند و رابطه با آنها را قطع کنند .

7- انصار چه کسانی بودند ؟ تعدادی از مردم یثرب که نزد پیامبر (ص) رفتند و پس از قبول اسلام با آن حضرت پیمان بستند که رسول خدا را یاری کنند ؛ به همین جهت به آن ها انصار ( یاری کنندگان ) گفته شد .

8- مهاجرین چه کسانی بودند ؟ مسلمانانی را که برای حفظ دین و ایمان ، اموال خویش را در شهر مکه رها کردند و به یثرب مهاجرت نمودند ، مهاجرین می نامند .

 9- در دوره ی پیش از اسلام چه دین هایی در عربستان رایج بود ؟ بت پرستی ، خداپرستی ، یهودی .

 10- چرا پیامبر به غار حرا می رفت ؟ برای تفکر و عبادت .

11- پیامبر (ص) مردم را به چه چیز هایی دعوت می کرد ؟ خدا پرستی ، دوری از بت پرستی ، ایمان به جهان آخرت ، قبول پیامبری خود .

12- چرا اشراف قریش از پیشرفت اسلام احساس خطر می کردنند ؟ زیرا می دانستند که دین اسلام مخالف ظلم و ستم است . 13- دو مورد از حوادثی را که حضرت علی (ع) در آن ها نقش مهمی داشت توضیح دهید ؟ در اولین دعوت پیامبر به اسلام اولین کسی بود که به دین اسلام ایمان آورد ، در شب هجرت پیامبر در بستر پیامبر خوابید .

14- اگر شخص دیگری به جای حضرت علی ( ع ) در بستر پیامبر می خوابید ، چه می شد ؟ ممکن بود از ترس مر گ ، از بستر خارج شود و فرار کند که در این صورت تصمیم پیامبر آشکار می شد و جانش در خطر قرار می گرفت .

 نکته : بعد از ورود پیامبر به شهر یثرب آن را مدینـه النبی یعنی شهر پیامبر می گفتند .

 نکته : مهم ترین قبیله ی عرب قبیله ی قریش بود .

نکته : سرپرست مسلمانانی که به حبشه مهاجرت کردند جعفرابن ابی طالب بود .

2نکته : مردم مکه که درستکاری محمد (ص) را می دیدند به او امین لقب داده بودند .

نکته : مشرکان مکه شخصی به نام عَمروعاص را با هدایای زیاد نزد پادشاه حبشه فرستادند .

 نکته : پیامبر (ص) مردم را به مدت سه سال به طور پنهانی به اسلام دعوت کرد .

نکته : حضرت هود ( ع ) و حضرت صالح ( ع ) به ترتیب در جنوب و شمال عربستان مبعوث شدند .

 

درس     2

1- اقدامات پیامبر ( ص ) بعد از ورود به مدینه چه بود ؟ ساختن مسجد ، تأسیس حکومت اسلامی ، ایجاد پیمان برادری بین مسلمانان .

2- نخستین اقدام پیامبر ( ص ) پس از هجرت به مدینه چه بود ؟ ساختن مسجد

3- چرا تأسیس حکومت اسلامی جزو اهداف اساسی رسالت پیامبر ( ص ) بود ؟ زیرا دین اسلام برای زندگی انسان ها احکام و قوانینی داشت که بدون تشکیل حکومت اجرای آنها امکان پذیر نبود .

4- پیروزی مسلمانان در غزوه ی بدر چه نتایجی داشت ؟ پیروزی مسلمانان در غزوه ی بدر آوازه ی اسلام را در سراسر عربستان پراکنده ساخت و مشرکان را هراسان کرد .

 5- چرا در جنگ خندق فقط در شمال مدینه خندق حفر شد ؟ زیرا به خاطر وجود کوه ها و نخلستان ها دشمنان از راه دیگری نمی توانستند به شهر حمله کنند.

6- نام سه غزوه ی مهم پیامبر را بنویسید ؟ بدر ، احد ، خندق

7- صلح حُدَیبیه چه تأثیری در پیشرفت اسلام داشت ؟ پیامبر توانست آزادانه به تبلیغ اسلام بپردازد و نه تنها مردم عربستان بلکه ساکنان کشور های دیگر را به دین اسلام دعوت کند .

8- پیامبر (ص ) پادشاهان کدام کشور ها را به اسلام دعوت کرد ؟ ایران ، روم ، مصر

 9- مهم ترین اقدام پیامبر در اواخر عمر خود چه بود ؟ انتصاب حضرت علی ( ع ) به جانشینی خود .

10- غَزوه چیست ؟ به جنگ هایی که پیامبر در آن شرکت داشت و خود ایشان فرماندهی سپاه را به عهده داشتند غزوه می گفتند . 12- فتح مکه توسط مسلمانان چه نتایجی به دنبال داشت ؟ فتح مکه آوازه ی افتخار و شکوه مسلمانان را به گوش همه ی مردم عربستان رساند و آنها نیز مسلمان شدند .

13- مواد صلح حدیبیه چه بود ؟ مشرکان قبول کردند که تا ده سال با آنها وارد جنگ نشوند و به آنها اجازه ی زیارت خانه ی خدا را بدهند و امنیت و آرامش را برای آن ها فراهم سازند .

14- دلاوری چه کسانی در غزوه ی بدر تأثیر زیادی در پیروزی مسلمانان داشت ؟ حمزه عموی پیامبر – حضرت علی ( ع )

نکته : غزوه ی بدر در نزدیکی چاه های بدر روی داد .

نکته : ورود پیامبر اسلام به مدینه را باید آغاز حکومت اسلامی دانست .

 3نکته : سال هجرت پیامبر از مکه به مدینه و تأسیس حکومت به وسیله ی ایشان مبدأ تاریخ اسلام قرار گرفت .

نکته : پیشنهاد حفر خندق در شمال مدینه توسط سلمان فارسی مطرح شد .

نکته : سلمان ایرانی بود .

 

درس    3

 

1- شیعیان چه کسانی بودند ؟ گروهی که به گفتار پیامبر در مورد خلافت امام علی (ع) پایبند بودند و خلافت را فقط حق آن حضرت می دانستند .

 2- بعد از آنکه ابوبکر خلیفه شد ، حضرت علی (ع) چه اقدامی کرد ؟ چرا ؟ امام علی ( ع ) برای حفظ وحدت مسلمانان سکوت کرد . 

  3- نام سه نفر از کسانی که عمر به شورای خلافت انتخاب کرد را بنویسید . امام علی (ع) - عثمان - عبدالرحمن بن عوف . 4- شرایط عبدالرحمن برای جانشینی عمر چه بود ؟ عمل به قرآن - عمل به روش پیامبر - عمل به روش دو خلیفه ی قبلی ( ابوبکر و عمر )

5- چرا امام علی ( ع ) بعد از عمر به خلافت نرسید ؟ زیرا شرط سوم خلافت را نپذیرفت .

6- کدام قسمت از ایران در زمان خلافت عثمان فتح نشد ؟ چرا ؟ شمال ایران _  به دلیل وجود کوه ها و جنگل های فراوان .

7- امام علی (ع) هنگام پذیرش مقام خلافت با چه مشکلاتی روبه رو بود ؟ کسانی که لیاقت نداشتند حکومت می کردند - بسیاری از عرب ها نژاد پرست بودند .

 نکته : طلحه و زبیر از اولین کسانی بودند که با امام علی (ع) بیعت کردند .

درس 4

1- جنگ جمل میان چه کسانی رخ داد و نتیجه ی آن چه شد ؟  طلحه ، زبیر ، عایشه = امام علی(ع)  - حضرت علی ( ع ) پیروز شد .

 2- چرا جنگ جمل به این نام معروف شد ؟ در این جنگ عایشه سوار بر شتری بود از این رو این جنگ را جنگ جمل ( شتر ) نامیدند .

3- چرا حضرت علی(ع) معاویه را از حکومت شام بر کنار کرد ؟ زیرا او در آنجا مانند پادشاهان حکومت می کرد .

4- خوارج چه کسانی بودند ؟ گروهی ساده لوح که از سپاه امام ( ع ) جدا شدند و شروع به کارهای غیر اسلامی کردند .

 5- جنگ صفین بین چه کسانی رخ داد و نتیجه ی آن چه شد ؟ معاویه = حضرت علی ( ع ) - با حیله گری عمروعاص به حَکَمیّت کشیده شد .

 6- جنگ نهروان بین چه کسانی رخ داد و نتیجه ی آن چه شد ؟ خوارج = حضرت علی ( ع ) - حضرت علی ( ع ) پیروز شد .

7- نام سه جنگ حضرت علی ( ع ) را بنویسید ؟ جنگ جمل ، صفین و نهروان .

 8- چرا پس از جنگ جمل حضرت علی ( ع ) کوفه را مرکز خلافت خود قرار داد ؟ زیرا شهر کوفه از نظر ارتباط با ایران و حجاز و شام موقعیت مناسبی داشت و امام به خصوص می خواست به شام و معاویه نزدیک تر باشد .

9- چرا در جنگ صفین و نهروان ابتدا امام علی ( ع ) دستور حمله نداد ؟ زیرا به هدایت آنها امید داشت .

10- معاویه به عمروعاص چه وعده ای داده بود ؟ به او وعده داد که اگر به خلافت برسد ، حکومت مصر را به او بازگرداند .

11- چرا امام حسن ( ع ) ناچار با صلح با معاویه شد ؟ 1- زیرا در صورت جنگ با معاویه مسلمانان باقی مانده ی واقعی از بین می رفتند  2- برای مصلحت اسلام 3- آشکار ساختن چهره ی واقعی معاویه .

12- شرایط صلح امام حسن ( ع ) با معاویه چه بود ؟ 1- معاویه حق ندارد برای خود جانشین انتخاب کند 2- معاویه نباید خود را امیرالمومنین بنامد .

نکته : سردار سپاه امام علی(ع) به نام مالک اشتر توانست سپاه معاویه را شکست دهد .

نکته : امام علی ( ع ) به دست یکی از خوارج به نام ابن ملجم مرادی ابتدا مجروح و سپس دو روز بعد به شهادت رسید .

درس 5

1- آیا معاویه به صلح خود با امام حسن ( ع ) وفادار ماند ؟ چگونه ؟ خیر - بسیاری از شیعیان را به شهادت رساند ، ستم و بی عدالتی را در جامعه گسترش داد ، امام حسن( ع ) را مسموم کرد و به شهادت رساند ، از بیت المال استفاده ی شخصی می کرد و فرزندش یزید را به جا نشینی خود انتخاب کرد .

 2- چرا عمر بن سعد به جنگ با امام حسین ( ع ) رفت ؟ زیرا به او وعده داده بودند که اگر امام حسین ( ع ) را به شهادت برساند حکومت ری را به او خواهند داد .

 3- چه کسی در کربلا تحت تأثیر امام حسین ( ع ) قرار گرفت و به امام پیوست ؟ حُر .

4- نام سه تن از نزدیکان امام حسین(ع) را که در کربلا به شهادت رسیدند بنویسید ؟ حضرت ابوالفضل العباس ( ع ) ، حضرت علی اکبر ( ع ) و حضرت علی اصغر ( ع )

 5- امام حسین ( ع ) چه درسی را به مردم جهان آموخت ؟ آن حضرت با تحمل مصیبت های بسیار و ایثار خون خود به همگان درس آزادگی و شجاعت آموخت و اسلام را زنده ساخت .

6- چه کسانی حقیقت واقعه ی کربلا را برای مردم آشکار کردند ؟ امام سجاد ( ع ) و حضرت زینب ( س )

7- به دنبال وقوع چه جریانی مردم شخصیت واقعی معاویه را شناختند ؟ وقتی معاویه بسیاری از شیعیان را به شهادت رسانید و ستم و بی عدالتی را در جامعه گسترش داد.

8- دو علت سقوط بنی امیه را بنویسید ؟ شهادت امام حسین ( ع ) - ستم گری و بی عدالتی بنی امیه - نژاد پرستی بنی امیه و تحقیر مسلمانان غیر عرب – ناتوانی بنی امیه در اداره ی قلمرو وسیع .

نکته : دشمنی اصلی بنی امیه با پیامبر و دوستداران آنها بود.

 نکته : یکی از رهبران مبارزه علیه بنی امیه ابومسلم خراسانی بود که مروان آخرین خلیفه ی اُمَوی را شکست داد .

 

 

 

 

درس 6

1- کدام یک از امامان معصوم ما به دست بنی عباس به شهادت رسیدند ؟ امام جعفر صادق ( ع ) ، امام موسی کاظم ( ع ) ، امام رضا ( ع ) ، امام جواد ( ع ) ، امام هادی ( ع ) و امام حسن عسگری ( ع ) .

 2- علت اصلی قدرتمندی عباسیان در دوران هارون الرشید چه بود ؟ آن بود که خاندانی ایرانی به نام برمکیان اداره ی امور حکومت را در دست داشتند .

3- دلایل ضعیف شدن عباسیان را بنویسید . ظلم و ستم و دوری از اسلام - قیام های متعدد - بی کفایتی خلفا - تجزیه ی قلمرو عباسیان و استقلال یافتن کشور های تابع این حکومت .

4- شگرد تبلیغاتی عباسیان برای به دست گرفتن قدرت چه بود ؟ آنان برای رسیدن به حکومت نمایندگانی را به شهرهای گوناگون از جمله خراسان فرستادند که معروف ترین آنها ابومسلم خراسانی بود . این نمایندگان به هر جا می رفتند مردم را به قیام برای به حکومت رساندن یکی از افراد خاندان پیامبر ( ص ) دعوت می کردند اما نمی گفتند که منظورشان چه کسی است .

5- شهر بغداد در زمان کدام خلیفه بنا شد ؟ منصور عباسی.

6- چرا قتل عام برمکیان عباسیان را به مشکلات فراوان دچار ساخت ؟ زیرا آنان خود به تنهایی توانایی اداره ی امور کشور را نداشتند .

 7- چرا عباسیان با امامان شیعه دشمنی داشتند ؟ زیرا آنها را مانع کارهای غیر اسلامی خود می دانستند.

 8- هدف مأمون از انتخاب امام رضا ( ع ) به ولیعهدی چه بود ؟ افزایش طرفداران - زیر نظر گرفتن امام رضا ( ع ) - جلوگیری از قیام های شیعیان .

 9- ایرانیان در تحولات عصر عباسیان چه نقشی داشتند ؟ ایرانیان هم در تأسیس حکومت و هم در اداره ی حکومت عباسیان نقش مهمی داشتند .

 نکته : نخستین کسی که از عباسیان به حکومت رسید سفّاح بود .

نکته : هارون الرشید مشهور ترین خلیفه ی عباسی بود .

نکته : هارون الرشید فرزندش امین را به جانشینی خود برگزید و فرزند دیگرش مأمون را به ولیعهد امین و حاکم خراسان گردانید .

نکته : طاهر سردار ایرانی مأمون توانست سپاه امین را شکست دهد .

نکته : امام موسی کاظم ( ع ) به دستور هارون الرشید زندانی شد و سپس به شهادت رسید .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب

آرشيو وبلاگ

پيوندها


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان سوالات متن دروس علوم اجتماعی سوم راهنمایی و آدرس olomejtemay3.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان




نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 18
بازدید ماه : 18
بازدید کل : 32736
تعداد مطالب : 5
تعداد نظرات : 12
تعداد آنلاین : 1